Wednesday, June 1, 2011

Jangan Pandang Rendah Kat Pekerja



Assalamualaikum dan salam hormat....

wahaha hari ni aku nak cerita skit berkenaan pekerja di GSC, mungkin boring namun ini adalah pengajaran buat mereka yg slalu pergi wayang, beli popcorn n tak respect kami (sebagai pekerja, bukan aku ye, tapi org lain)...

Al-kisah, walaupun aku baru seminggu bekerja, namun dek kerana friendlynya aku, maka aku mudah la berkawan ngan pekerja lain... al-kisah lagi, bila aku tanye brape lame dah keje? blaja lagi ke? tu adalah perkataan standard bagi aku since nak merapatkankan jurang.. hehehe....

so buat mereka yg tak tahu, bukan semua pekerja di GSC adalah lulusan SPM semata-mata, dan tak semestinya mereka muda.... seperti kat tempat keje aku, stakat ni ada 3 org tengah sambung master, 5 ijazah ngah tunggu grad n job hunting dan yg lain ngah cuti sem temasuk aku, bukan nak bangga tapi just for customer information, PLEASE RESPECT US!.. so pernah sekali seorang anak org kaya ni, pakai kad kredit, complaint, tak dapat layanan istimewa, so ape yg boleh ktorg buat, SENYUMMMMMMMMM.. dan admit bersalah, walhal customer lain pun ada hak jugak, stakat popcorn regular ngan air regular pun nak bayar pakai kad, RM 7 ringgit je pun, tak kan cash pun tak cukup....? sebut Twisties pun twister, jauh bapak!  KOYA NATE BERUK NI!

so inilah yg sering berlaku, tapi bila sampai kat foreigner kecuali org asia barat, mereka friendly dan yg paling best TAK PERNAH NAK MINTAK BEG PLASTIC, see, how they love their environment, tapi kita masih lagi nak semua bende mudah, dan macam tu je, cume HARI SABTU JE BARU MUKA MASAM SEBAB TAKDE BEG PLASTIC HAHAHAHAHA...

so berbalik kepada isu di atas, so buat customer, we know customer always right, tapi klu nak order tu bia la berbudi bahasa, klu kami balas dengan baik, ape salahnya balas dengan baik jugak, and klu order tu order biar la betui2, ni tak dah amik order, dah key in data, tetibe nak tukar la, nak tambah la, ia memang MENYUSAHKAN, dan konferm anda tidak tahu dalam hati pekerja semua sumpah seranah keluar, bukan anda sorang je customer yg nak dilayan, tapi ramai lagi kot....

so ingatlah tak semestinya pekerja tu bodoh2 je, igt dorang ada qualification, takkan la kat baju tu nah tulis, I've MASTER IN bla bla bla,, kot nanti lain pulak jadinye... pernah aku tanye abg SAI ni kenape keje klu dah ada kerja tetap kat SIRIM, pastu dengan MASTER lagi? die dengan selamba menjawab, klu dok rumah pun, isteri takde sebab sambung blaja, so dah takde buat ape baik kerja. pastu aku tanye lagi, tak penat ke, stay up buat research for master, pastu kerja balik sampai 2-3pagi, die jawab lagi, klu ikut hati memang penat, tapi SAMPAI BILA NAK MALASKAN DIRI, lagipun bila dah slalu rajin, badan [un dah tak reti rase penat,.... wahh itu memang inspire me....

Maka sebagai seorang melayu dan ISLAM, kite kenelah berusaha lebih dan rajin, bukan semua nak harapkan org je, MALAS tu patut tak wujud dalam kamus diri kita, ok!

(p/s: dek kerana nasihat bro SAI, aku ngah adjust dpt jadual pagi, so bila keje pagi bleh overtime sampai kul 10 mlm, so bleh ada gaji lebih skit, harap rezeki yg Allah berikan dpt membantu perbelanjaan aku di sem hadapan dan mendatang... Amin....)

So PLEASE RESPECT PEOPLE, don't think that the regular worker is stupid or others, we are human and equal! OK!!!!

sekian, tata titi tutu aduyai....

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...