Saturday, March 12, 2011

Simpati Kepada Jepun, Malaysia Sila Amik Perhatian.

Assalamualaikum and salam sejahtera,
today saya nak ucapkan takziah buat penduduk Japan yang menghadapi bencana tsunami dan gempa bumi, before this just dengar pasal Fuji aktif semula and tak sangka timbul bencana.. subhanaallah..

but what i want to share is not about tsunami in Japan but more likely the effect of the tsunami that Malaysian should open their eyes on it... disebabkan bencana gempa bumi dan tsunami di Japan, kita tahu bagaimana rakyat Jepun tanganinye, sebagai contoh mase gempa bumi di Kobe, Japan mase 1995 dan bagaimana rakyat Jepun membangunkan semula dengan pantas dan tanpa meminta simpati dari negara lain, ini perlu diambil contoh... namun yg nak bicarakan disini bukan pasal Kobe tapi pasal Nuclear Reactor yg telah terjejas akibat bencana tsunami ni...

Dulu tak la dulu sgt, tapi baru jugak la, Malaysia heboh nak bangunkan teknologi nuklear, namun adakah anda tahu risikonye... mase aku blaja environmental law sem lepas, lecturer aku penah complain pasal bende ni, beliau terlibat dalam usaha tersebut dan beliau memberi persoalan kepada kementerian,"memang tak salah penggunaan teknologi nuclear namun adakah kerajaan bersedia menhadapi segala situasi yang mendatang" itulah persoalan yg diujarkan, dan jawapannye masih dalam perbincangan. 

Seperti yang kita tahu tenaga nuclear memang sgt kuat, even mampu menghasilkan tenaga yang tinggi dengan amount nuclear yang rendah.. mungkin setengah pihak berkata Malaysia tak maju klu takde nuclear. tapi hakikatnye Malaysia kaya dengan sumber alam yang boleh jadikan tenaga, dengan solar yg 12jam, sungai yang tak henti mengalir, kuasa angin dan ombak di setiap pelusuk negeri ada, so just used it dont waste it.. 

Sekarang environmentalist berasa risau kerana kerosakkan nuclear reactor di Japan akibat tsunami dan gempa bumi. ceh korang bayangkan peristiwa yang berlaku di Chernobyl dulu apabila nuklear reactornye menghadapi kerosakkan dan sebahagian radioactive telah terbebas ini hasilnye:

anak hasil kesan radioactive
again
and again
again again again
tak kesian ke?
babi pun jadi mangsa
hutan yang hijau jadi merah/perang (Red Forest)
but now Ukraine telahpun membuka semula Chernobyl kepada orang awam selapas hampir 25 TAHUN kejadian (1986-2011) Chernobyl reactor, tapi the effect bukan sahaja kepada makhluk pada time tu tetapi pada generasi akan datang, kerana perubahan genetik macam kat gambar tadi, dan sekarang environmentalist risau kejadian di Japan akan sama seperti Chernobyl.. so macam mane rakyat Malaysia masih mahukan teknologi nuklear.. fikirkan semula, sedangkan Chernobyl yang besar negaranya pun bleh tempias effect radioactive ke eropah inikan pula Malaysia yang cenonik ni.. so please dont support nuclear technologies, be green and start a green life and used green technologies stop hurting the earth before another disaster come, when mother nature get angry.. 
Lets pray for the people of Japan.

9 comments:

  1. takut tengok gambar2 tu

    ReplyDelete
  2. lebih baik xde nuklear dari ada kan..;)

    ReplyDelete
  3. klu takot jom join environmentalist.,, haha,

    ReplyDelete
  4. sy risau psl pelaut2 y ade d laut sane....maaf lari tajuk sbb sy pelaut jgak..huhu

    jgn sokong tknologi nuklear..sian tgk kanak2 tu..y dlm gambar tu..mcmner t bile deyall dh besar....xkesian ke??

    ReplyDelete
  5. yup! betul! tu plh takut, kebocoran nucler. efeknya sangat lama. tgk la perang dunia dulu. :(

    haish, agaknya kalo malaysia ada stesen nuclear ni, habih satu malaysia. dah la kecik, takde tempat nak lari dah..

    nauzubillah~

    ReplyDelete
  6. lari je kat blog... blogwalking sampai habis semua blog... hahaha

    ReplyDelete
  7. takut betul. muhasabah diri sangat2

    ReplyDelete
  8. bersyukur dgn ape yg ade.
    x salah kalau nk membangunkan negare setaraf dgn negare lain tp ape pun, kene fikir untuk jangke mase panjang =)

    ReplyDelete
  9. setuju dengan opinion ang pasal nuckear tu. kat malaysia ni, menteri-menteri bz nak berpolitik je. cubala diaorang spent time settlekan masalahmaslah melibatkan rakyat malaysia ni...

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...