Wednesday, March 9, 2011

Bengang! Sedih Dengan Lawyer Melayu Semalam...

Assalamualaikum... dan selamat sejahtera semua...

ari ni ari Rabu, semalam, ari Selasa.. so beginilah ceritanya....
semalam pagi  dalam kul 8 pagi aku wat la survey gune Nuffnag just nak tau pendapat readers tentang current punishment tok perogol kanak-kanak.. survey gune internet memang mudah, xyah jumpe orng just klu berminat dorang click... tapi cerita survey care manual.... ada kala seronok dan berpuat hati dan adakala sedih bercampur bengang...

alkisahnye, kul 930 pagi semalam, aku, symuzzamir, shaukimaravilla dan dutafareast berangkatlah kami ke MAHKAMAH SHAH ALAM, tok buat survey tentang isu yg kami usulkan ni kat lawyer... mula sampai memang gerun r.. semua muka macam tension je pastu jalan mendabit dada dan pantas (terpikir aku adakah andai rezeki aku menjadi lawyer, beginikah aku nanti???).. so first kami bahagi kepada dua, so aku ngan faiz dan lagi satu group, symuzz ngan shaukimara...

kisah aku ngan faiz, kami cari la merata tempat, tetibe idea mari, kak kat mane cafetaria... yela kat situ mesti ramai lawyer yg sedang berehat sambil makan... sampai je memang ramai gile... so ini hasil tinjauan kami. (bukan menghina atau bersikap racist, just be professional.. woot woot)

1st, yg malay makan sambil gelak ketawa dan bersembang, yg bangsa lain, menelaah paper sambil breakfast dan berbincang tentang case yg dikendalikan.... (no wonder symuzz tidak dilayan tok survey.. huhu sian)..

2nd kami mula langkah kat 3 orng lawyer ni yang sedang breakfast, 1 indian (lelaki maybe die senior lawyer) 2 malay (wanita, dan masih chambering).. sampai sini.. aku mcm bese, excuse me, sya blabklbalablaabla nak wat survey boleh... jawab lawyer india ni " yes2 please take a seat" suke sebentar aku...maka survey pun dijalankan, sambil die tanda die bagi pandangan die, dan pendapat die... memang kagum aku, so professional dan senang hati bersama no wonder firm dorang maju... termasuk la 2 wanita melayu tu tadi... memang fun and easy dengan mereka...

3nd jumpa plak 3 orang lawyer melayu yg sedang breakfast, (2 wanita dan seorang lelaki), ok sampai kat dorang, macam bese kenal diri, so dorang pun tanda la survey dan siap mempersoalkan apa soalan kami nih dan complain pasal bahasa ingeris kami (fyi itu ayat prof madya ok!, ko faham ke tak!) pastu boleh plah MENGANJING soalan kami.. (WTF) bajet gile lawyer nih!..

kesimpulannye.. bese lawyer melayu dan bangsa lain, 1st melayu dalam cite nih suke buang mase huha sane-huha sini, yg lawyer bangsa lain, even sambil makan dan gelak ketawa still ada input yg menambah pengetahuan ie newspaper. 2nd lawyer melayu dalam cite ni x professional ada die ajak have a seat, with smile yes can i help you,, ADA? ADA?, berebza ngan lawyer india dalam cite nih, dengan senyum have a seat, YES YES.. barula professional skit. 3rd lawyer melayu dalam cite ni MENGANJING, argue dan ketawa ngan soalan survey tersebut sedangkan lawyer india dalam cerita ni bagi pendapat dengan professional even ada mistake tentang solan tersebut, die tak ketawa tetapi die betulkan dan bagi cadangan.. wah so relief with them,.. 

So the conclusion is... IF aku berjaya jadi lawyer dan tak dapat wat chambering kat AG akan ku cari firm bangsa asing, biarlah orang kate dorang ni tak layan bangsa melayu ke tetapi ilmu dorang sgt professional dan cara mereka interaksi itulah yg penting sebagai lawyer... no wonder their firm is well establish...

(p/s: ayat yang aku gune "lawyer Melayu Dalam Cerita ini" hanya mereka yg aku wat survey bukan semua, mungkin ade lawyer melayu yg professional (ADAKE??) so klu anda yg jadi lawyer tolong la jadi macam lawyer india dalam cite nih, klu xnak wat survey just said sorry or wave your hand said no.. but please respect people jgn pk u dah jadi lawyer u dah berjaye dan please jgn la bongkak ngan pekataan LAWYER tu nanti makan diri, kang tak pasal2 kene tangkap macam kes baru2 nih, LAWYER the liar... so korang pk la sendiri... IM REALLY BENGANG WITH THAT LAWYER!)

5 comments:

  1. haha.
    idk about the malays, not all 'em like that but as for me, most of my indian friends are very very friendly and tak kedekut info or ilmu. *pendapat budak baru habis high school je. hahahaha.
    seriously, they are very fun to deal with! ^^

    ReplyDelete
  2. biasa ler , bila naik sikit riak mcm judge plak...
    tpi tak semua yang macam tu...

    ReplyDelete
  3. Sometimes truth can hurt and paling malang, bila kena tegur pandai pula melenting...they thought they are so perfect but forget nobody is perfect. But nak buat macam mana, memang orang kita atau bangsa sendiri begitu...

    Bangsa kita kalau boleh, bertikam belakang sesama sendiri. Tak boleh nak nampak yang satu maju sikit. Yang bangsa lain, makin lama makin maju. Kenapa?? Macam cerita lawyer tu lah...dorang tak kedekut ilmu. Ilmu kalau share makin bercambah. Because what you give, you get back.

    Bukan semua ada sikap begitu tapi disebabkan nila setitik, rosak susu sebelanga. Harap tiada yang melenting baca komen ni, thats why I said sometimes truth can hurt. Apapun sekadar pendapat mengikut pengalaman sendiri dan situasi di sekeliling...

    ReplyDelete
  4. weh...aku pon penah kene nie! bkn sal bangse la, tp sal org yg mnganjing ayat aku. helloo..itu hasil gabungan aku yg ade degree dgn prof madya jugak..dr new zealand lagi...boleh die ngnjing? ke sbnarnye die tak phm?? macam haram je aku kne nganjing time tuh...

    p/s: org yg ngnjing tuh ade diploma je..saket ati aku. nsib baek la aku leh sabo...kalo aku njawab time tuh nti same la level aku dgn die. org2 camni kdg2 mental cket. cis..marahnye aku yek? hehe

    ReplyDelete
  5. setuju lah sgt. saya p.t kerja promoter. customer melayu, cina dan india semua ok. tapi yang tak tahan tu, pihak atasan ie supervisors and assistant manager yang MELAYU. berlagak. suruh kami bt baik dgn customers tp diorang pun muka 'chom' je bila treat cust. geram btul. yang supervisor india ok. borak dgn kami mesra betul. kdg2 dtg tny mcm mana kerja. diorang pun faham kami mst boring sbb berdiri kt situ berjam2 so diorg dtg borak2 bg kami release tension. tapi yg melayu jgn harap, siap main jeling2 lagi dgn pekerja! tlg la berubah, kalau tak mcm mana melayu nk maju. bkn nak mengata tp ambik iktibar. benda serius ni. bkn nk kata kita nak menjatuhkan orang melayu, tp ini nasihat supaya melayu dipandang tinggi. huh penat taip. hehe. nice entry, keep up the good work :)

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...