Monday, April 18, 2011

KELSEN! Susah susah Je....

selamat petang........................... 
hanya tinggal beberapa hari je nak final.. study belum mula maka serabut menimpa...

4.45 am 18 April bersamaan birthday mak aku...
BILA MATA MULA MELIHAT, aku MERENUNG SEJENAK KE LUAR JENDELA... yang aku nampak hujan... kemudian... PENAKU BERKATA.... APA KEHALNYA semua ini.. xde bende pun... (p/s ni semua name blogger rakan2 ku... so aku bukan nak bersajak atau bersyair just mukadimah)

ok lepas aku wish kat mak aku macam bese mulakan study.....


JURIST: KELSEN
sape die nih? seorang ahli falsafah undang-undang dari Austria

popularity? The Pure Theory of Law and General Theory of Law and State

ape die bebelkan:
1, law is PURE maksudnya law is law dan takbleh dicampur adukkan dengan yang lain macam morality, social, politic or ethical.

2,  theory of Norm, GRUNDNORM.. ape norm? kira norm ialah law.  tapi Kelsen tak bagi maksud die.. klu apply kat Malaysia macam norm=undang2, Grundnorm=Perlembagaan Persekutuan (sedikit menyusahkan)

3, validity... mcam mane nak tau undang2 valid... based on Kelsen norm part of system of norm pastu system tu mesti efficient.
nak mudah amik je Grenada Case (Michell v PP) kat case ni court tengok Kelsen theory:
a) S = Successful revolution
b) E = Effective control
c) P = Popular support
d) D = Democracy
(ini antara yang diambil kira jika berlaku pergolakan atau rampasan kuasa dalam sesebuah negara)

masalah Kelsen's Theory?
1. Purity: die kate law is law, no moral, political, etical .... macam mane tuh? basically law is based on practice of custom or because of social and to control social.. mustahil nak buat law tanpa belajar sejarah dan manusia itu sendiri.. 
2. Efficacy... Kelsen not determine efficacy
3. Not define what is Basic Norm?

Jurist yang Critics Kelsen?
Dias; Grundnorm bergantung pada mahkamah so tak perlu la nak keberkesanan sesuatu Grundnorm.

............ zz zz zzzz aku pun tido..........
zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz

1 comment:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...