Wednesday, March 16, 2011

Teknologi Nuklear : Malaysia Masih Mahu Teruskan?

My Own Property

Dari Bilik Berita Sun2Surf:

KUALA LUMPUR (March 16, 2011): The cabinet will decide whether to review Malaysia’s plans to proceed with the construction of nuclear power plants, said Energy, Green Technology and Water Minister Datuk Seri Peter Chin Fah Kui.

He said the government is awaiting a report by the Malaysian Nuclear Agency to be presented to the Prime Minister’s Department before finalising matters.

“I think this one is something that we will have to look at because Malaysian Nuclear Agency will have to come up with the report and submit it to the government to evaluate the situation. "As to whether we will continue or not, that is not for me to say but for cabinet to decide,” said Chin after officiating the ceremony to unveil Eclimo’s lithium-ion-powered two-wheelers today.


Adakah Cabinet masih mahu teruskan pembinaan teknologi nuklear? mari kita fikirkan kejadian 1986 di Chernobyl bagaimana kesan radiasi akibat runtuhnya janakuasa nuklear di sana. Kesan radiasinya letah menakibatkan masalah kesihatan bukan sahaja kepada manusia bahkan hidupan yang lain. Selain berlakunya kecatatan genetik bukan sahaja bagi kandungan yang baru lahir malah mengakibatkan kerosakan sistem imunisasi manusia akibat tercemar dengan bahan radiasi ini. Kabinet Malaysia masih belum memutuskan bahawa pelan pembinaan teknologi nuklear ini diteruskan atau tidak. Sebagai rakyat kita hendaklah memikirkan generasi akan datang agar sekiranya teknologi ini dibangunkan, ia tidak mengundang bencana pada masa akan datang.

Mungkin ada pihak menyokong pembinaan teknologi nuklear bagi menampung keperluan tenaga di Malaysia. Dan mungkin juga yang membuat andaian yang kejadian di Chernobyl atau di Japan tidak berlaku di Malaysia kerana kedudukan Malaysia yang jauh dari kawasan bencana alam sering berlaku iaitu diluar kawasan Lingkaran Api Pasifik, namum sekiranya ia masih dibangunkan kejaraan perlu menjamin tidak berlakunya kegagalan system penyejukan bahan nuklear seperti di Japan. Jika dilihat dengan akal dan fikiran yang logik lagi bernas, negara maju seperti Japan yang sering dihantui bencana alam pun gagal memastikan janakuasa teknologi nuklearnya tidak menyebarkan radiasi namun gagal setelah bencana tsunami baru-baru ini, inikan pula Malaysia yang masih lagi negara membangun dan mumpunyai saiz geografi yang kecil. Jika dilihat pada artikel saya sebelum ini, saya menyarankan agar Malaysia mengamalkan janakuasa hijau. Dengan purata hujan yang tinggi membantu dalam sistem hidroelektrik disamping mendapat kuasa cahaya matahari selam 12 jam. Selain itu juga, bekalan kuasa secara hijau boleh dibina sendiri dengan insentif masyarakat dan kerajaan, sebagai contoh pembinaan rumah teknologi hijau.

Bagaimanakah rumah teknologi hijau ini berfungsi:
  • Dengan beratapkan penata solar, ia dapat mengumpul tenaga cahaya yang sebanyak mungkin sekaligus menjimatkan penggunaan tenaga elektrik yang digunakan seharian.
  • Mempunyai kawasan khas di atas rumah sebagai tempat "menuai air hujan", dengan sistem ini anda boleh membina teknologi hidroeletrik sendiri disamping air hujan itu boleh digunakan untuk kegunaan harian.
  • Bagi kawasan perumahan di tepi pantai atau tanah lapang, teknologi 'wind turbine power' atau kuasa angin mampu juga menjana elektrik dan mengurangkan penggunaan elektrik.
Dengan itu kerajaan perlulah mencari jalan penyelesaian yang lebih bijak bagi menggantikan janakuasa teknologi nuklear kepada teknologi hijau. Kejadian di Chernobyl dan Japan perlu diambil perhatian bagi semua pihak. Bersama menjaga alam sekitar dan mulakan hidup HIJAU anda.

4 comments:

  1. well..setiap benda ada risikonya tersendiri.
    harap2 kerajaan bleh amik langkah yg proaktif dlm menangani isu ini.

    ReplyDelete
  2. saya tak pasti panel solar ni kos efektif ke tak.. untuk satelit, sekeping panel GaAs 2 x 4 inci boleh provide lebih kurang 0.25W je. mahal sbb latest tech..

    hanya hidro je sesuai..

    ReplyDelete
  3. macam mana kalo Malaysia ade nuklear..sokong tak

    ReplyDelete
  4. bro padlie, my cousin ada wat panel solar for house and he said that harga kat China murah, maybe usahawan bumiputra bleh dapat bantuan dari sane.

    dean, for sure aku tak sokong, yela dah join environmentalist ni kene wat ape yang patut, even Islam sendiri mengajar kita sebagai manusia hendaklah menjaga alam sekitar sebagai khalifah di muka bumi ini..

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...